Розробки уроків географія

Географія  7 клас
Тема Південна Америка
     Урок 1   
Загальні відомості. Особливості географічного положення. Дослідження і освоєння материка
Мета:
·         сформувати у учнів загальне уявлення про географічне положення, розміри і форму материка, розширити знання учнів про історію відкриття і дослідження материка (інформаційна компетентність);
·         розвивати уміння самостійно складати характеристику фізико-географічного положення, удосконалювати навички роботи з різноманітними джерелами географічної інформації (компетентність самоосвіти і саморозвитку),  розвивати пізнавальний інтерес, творчий підхід до роботи, уміння робити висновки і узагальнення (компетентність продуктивної творчої діяльності);
·         виховувати зацікавленість до вивчення теми, толерантне відношення до товаришів під час роботи в  групах (комунікативна компетентність).
Тип уроку: урок  вивчення нового матеріалу
Обладнання: фізична карта Південної Америки, атласи, контурні карти, портрети дослідників материка, підручники, презентація до уроку.
Опорні поняття: материк, частина світу, географічне положення; півкулі, меридіани, паралелі, Гондвана, частини Світового океану; складові берегової лінії.
Базові поняття: площа материка, екватор, нульовий меридіан, крайні точки, дослідники.
Географічна номенклатура: материки: Південна Америка, Африка, Північна Америка, Антарктида; миси: Гальінас, Фроуерд, Кабу-Бранку, Париньяс, Горн; Карибське море; затока: Ла-Плата; протоки: Магелланова, Дрейка; острови: Вогняна Земля, Фолклендські, Малі Антильські.
ХІД УРОКУ
I.                   Організаційний момент
Посміхніться один одному, сядьте зручніше. Сьогодні ми відправляємось в уявну подорож по одному із самих найдиво - вижніших материків нашої планети.

 II.  Актуалізація опорних знань учнів
   Прийом "Бліц - опитування"
* Назвіть материки, які ви вивчили. Покажіть їх на карті.                                                                  * За яким планом вивчають материки?                                                                               
* Для чого потрібно знати географічне положення материка ? 
     
III.  Мотивація навчальної  та пізнавальної діяльності учнів
Прийом "Здивую усіх"


Учитель.
Облетівши кругом світу
Запитаю тебе я:
Чим прекрасна й неповторна
Є  Південна Америка?
Дивовижніш не знайти?
Все, що хочеш, попроси,
Всі дива, що є на світі,
Небувалої краси,
Тут  зібралися усі.
Що найвище чи найглибше,
Хоч найменше, і найвужче,
Рекордсменів тут за край,
Все, що хочеш вибирай!
АНДИ – ось вони найдовші!
АНХЕЛЬ - він у нас найвищий!
ТІТІКАКА – те високо !
ІГУАСУ – той, найширший!
АНАКОНДА- то, найтовща!
АМАЗОНКА, ось   -  глибока!
АТАКАМА – найсухіша!
ТУТУНЕНДО – наймокріше!
 ( в Колумбії, 11770 мм опадів)
ТУПУНГАТО – от вулкан,
Він найвищий в світі пан!
( 6800 м)
А рекордам ще не край
Ось КОЛІБРІ –  вибирай!
А колібрі відлітає
і  КОНДОР вже підлітає –
 це найбільший хижий птах
Дивовижний справді край,
Для географів тут рай.
Тут розкинулись ліси
незвичайної краси,
Їх легенями зовуть –
Кисень всім вони дають.
Безліч пальм,
рослин корисних
На гілках лінивці виснуть,
Орхідей безмежних світ
зачаровує усіх
Неймовірної краси
Неповторні кольори.
Дивні форми, фантастичні,
Аромати вкрай незвичні.
Тут багато рекордсменів,
Просто диво материк!
Тут є радість для душі
І для розуму робота.
Приїздіть сюди усі,
якщо є у вас охота.


      Також з цим материком пов'язані слова "карнавал", "футбол", "танго".

   IV.     Вивчення нового матеріалу

Гра «Вірю – не вірю»
1.      Чи вірите ви, що Христофор Колумб був першовідкривачем Америки?
2.      Чи вірите ви, що береги Південної Америки омиває Північний Льодовитий океан?
3.       Чи вірите ви, що велика частина Південної Америки розташована в Південній півкулі?
4.       Чи вірите ви, що в наш час немає необхідності наукового дослідження Південної Америки?
5.       Чи вірите ви, що холодна течія, яка проходить уздовж берегів Південної Америки, впливає на клімат узбережжя?
6.       Чи вірите ви, що Південна Америка є прабатьківщиною багатьох давніх цивілізацій?
7.       Чи вірите ви, що берегова лінія Південної Америки дуже порізана?
8.      Чи вірите ви, що екватор перетинає Південну Америку посередині?

Учитель повідомляє учням кількість годин, відведених на вивчення материка, пропонує сформулювати тему уроку. Визначаються основні завдання, складається план уроку :
1.   Особливості ФГП материка.
2.   Особливості берегової лінії. Вивчення елементів географічної номенклатури.
3.   Історія відкриття і дослідження Південної Америки.

Робота в групах Прийом "Творча лабораторія"
I  група.   За допомогою карт атласу визначити   координати крайніх точок материка.
ІІ група.   Розташування материка щодо екватора,найбільша протяжність материка із півночі на південь.
III група.   За допомогою   карт атласу визначити півкулі й географічні пояси, в яких лежить материк. Протяжність материка із заходу на схід;Розташування щодо Грінвицького меридіана.
 VI група.  Океани та моря, морські течії, що омивають материк. Інші найближчі  материки й шляхи сполучення з ними.
     Підводяться підсумки   роботи кожної  групи.                                                                                               
Прийом "Географічна лабораторія"
Нанести на контурну карту назви крайніх точок, океанів, які омивають материк  Південна Америка.
Позначити елементи берегової лінії:
моря - Карибське; затоки - Ла-Плата; протоки - Дрейка,  Магелланова: канал - Панамський;  острови – Великі  Антильські, Вогняна Земля,  Фолклендські  (Мальвінські).
Робота в парах
Прийом "Подорож в слово"
Складання топонімічного словника основних елементів берегової лінії Південної Америки (використовується додатковий матеріал до уроку).
Учитель. Як була відкрита Південна Америка? Хто приймав участь у її дослідженні? Заслухаємо  повідомлення представників відділу подорожей і екскурсій "Слідами великих першопроходців".
Учні виступають з повідомленнями про історію відкриття і дослідження материка (випереджаюче домашнє завдання)
1-й учень. Сухопутні шляхи до Індії були блоковані арабами. Тому європейці були вимушені шукати морські шляхи до держави, де можна було придбати перець, корицю, гвоздику, мускатний горіх, які високо цінувалися в середньовічній Європі, іноді на вагу золота. Христофор Колумб вірив в кулястість Землі, тому вирішив слідувати в Індію у зворотному напрямі - через Атлантичний океан. 12 жовтня 1492 року моряки побачили землю, це був острівець з групи Багамських островів, Колумб назвав його Сальвадор ("святий рятівник"). Відкривши Кубу, Колумб вирішив, що це східна околиця Азії. Офіційною датою відкриття Америки вважається саме 12 жовтня 1492 року.
2-й учень. Чому ж відкриті Колумбом землі названі не його ім'ям? Амеріґо Веспуччі, дослідивши в 1501-1502 р. східний берег від 5° 25' до 25° пд. ш., довів, що ця земля - материк, і описав його природу, дав назву Новий Світ. Через це картограф Лотарингії Мартін Вальдземюллер в 1507 р. назвав цей материк його ім'ям, а потім ця назва поширилася на обидва західні материки.
     3-й учень. Першими ученими-дослідниками Південної Америки в 1735-1743 р. стали французькі і іспанські учасники Екваторіальної експедиції. На межі XVIII - XIXст. материк досліджував німецький вчений Олександр Гумбольдт, він опублікував результати своїх досліджень в 30-томний книзі "Подорож в рівноденній області Нового Світу". Чарльз Дарвін - один із перших натуралістів, який здійснив навколосвітню подорож. На судні "Бігль" він пройшов уздовж всього узбережжя Південної Америки. Ним були зібрані численні колекції тварин і рослин. Дослідження Південноамериканського континенту наштовхнули вченого Чарльза Дарвіна на розробку еволюційної теорії розвитку органічного світу Землі. Велике значення мала ботаніко-агрономічна експедиція Миколи Вавілова (1932-1933), під час якої було встановлено формування культурних рослин на території Південної Америки.
V.  Закріплення вивченого матеріалу
Прийом "Прес-конференція"
    Назвіть особливості географічного положення Південної Америки.
    Назвіть крайні точки материка, моря, океани, що його омивають. Покажіть їх на карті.
    Чому материк названий  ім'ям людини, яка його не відкрила?
Прийом "Роблю висновок"
Учитель пропонує учням сформулювати головні положення вивченої теми, наприклад:
    Материк  Південна    Америка розташований в Західній і переважно Південній  півкулях, має значну протяжність з півночі на південь.
    Першими  європейцями    були    португальці,   які перетворили материк на колоніальні володіння.
    Значний вклад в дослідження материка внесли А. Гумбольдт і М.Вавилов.
VIРефлексія
Прийом "Два журналістські питання"                                                                                                              Що вам сподобалося на уроці?                                                                                                                                        Де в майбутньому ви зможете використовувати отримані  знання?                                                               Оцінювання.                                                                                                                                                 VII.   Повідомлення домашнього завдання                                                                                                                       Загальне: опрацювати параграф 29 та відповісти на запитання.                                 
На вибір:
* скласти хронологічну таблицю "Історія відкриття і  дослідження материка;
*підготувати повідомлення про гірські вершини і вулкани, розташовані на материку (випереджаюче завдання)
Додатковий  матеріал до уроку
Топоніміка берегової лінії Південної Америки
У 16 столітті італійський мореплавець Себастьян Кабот вибрав для суден зручну стоянку в затоці. На її берегах він виміняв у тубільців срібні прикраси, а затока названа Ла-Плата - "срібло".
У 1520 р. Фернан Магеллан, перетинаючи протоку, згодом названу його ім'ям, побачив на березі вогні. Мореплавець назвав цю землю Т’єра-дель-Фуего - "Земля вогню". Чи були це вогнища тубільців, або ще щось - назавжди залишиться таємницею. А на картах з'явилася назва Вогняна Земля.
Протока Дрейка названа на честь англійського мореплавця-пірата Ф.Дрейка, який в 1578 році в результаті шторму опинився в цій протоці. Назва протоки на  картах з'явилася після відкриття Антарктиди, тоді було доведено, що Вогняна земля не є виступом материка.
В давнину на берегах Карибського моря проживали індіанці-кариби (що означає "люди", "герої"). Кариби в XVIIIст. були повністю знищені європейцями.
Антильські острови. Досягнувши цих островів, Колумб був упевнений, що вони розташовані біля берегів Індії, тому назва походить від грецького слова anti - "напроти", "перед" і іспанського islas - "острови", "острови, протилежні (Азії)".
Згідно з легендою, мореплавці, висадившись на берег цього острова, побачили рослину, повітряні корені якої звисали стрічками, які нагадували бороду. Першовідкривачі назвали їх Барбудо - "бородаті". Звідси і назва острова Барбадос.
      Острів Гаїті має дуже порізаний рельєф з численними скелястими оголеннями. На мові індійців - "кам'яниста країна".
      Відкривши Галапагоські острови, іспанці виявили на них численних величезних черепах (з іспанського galapago - "черепаха").
Панамський перешийок в перекладі з місцевої мови - "багатий рибою"

Голандський мореплавець В. Схаутен, назвав відкритий їм південний мис острівної частини материка по найменуванню свого рідного міста - Горн (точніше, Хорн).

Немає коментарів:

Дописати коментар